Van wie is de gebarsten wc-tegel? Organiseren op basis van eigenaarschap.
Zorgcentra de Betuwe werd door de Inspectie aangesproken op een barst in een wc-tegel, een potentiële broedplaats van bacteriën. Alle locaties moesten vaker gecontroleerd worden.
Meer regels: wordt de zorg daar nu wel beter en veiliger door? Medewerkers hoeven steeds minder zelf na te denken. Alle instructies en controles hollen hun eigen verantwoordelijkheid en gevoel van eigenaarschap alleen maar verder uit. De wc-tegels zijn van niemand meer. Zorgcentra de Betuwe besloot een andere weg in te slaan: niet méér controleren, maar het eigenaarschap voor de zorg teruggeven aan de medewerkers.
Organisaties in de publieke dienstverlening lopen compleet vast in hiërarchie en bureaucratie. Zorgverleners, hulpverleners, onderwijzers, politieagenten en ambtenaren hebben geen ruimte om te doen wat nodig is, hun zeggenschap is laag, de regeldruk is groot. Zij raken overbelast en gedemotiveerd. En dat in tijden van grote personeelstekorten! Patiënten, cliënten, leerlingen en burgers missen maatwerk en persoonlijke aandacht.
Het is nodig om de sturing en het gevoel van eigenaarschap terug te geven aan de vakmensen, zodat zij samen met hun cliënten kunnen bepalen wat nodig is, juist ook wanneer personeel schaars wordt. Dit boek biedt daar praktische handvatten voor. Het leidt tot vitale gemeenschappen in plaats van verkokerde organisaties en roestige systemen.
In september start de training "Organiseren op basis van eigenaarschap". Lees hier meer over deze training.
Recencies
Prof. dr. ir. Mathieu Weggeman, Hoogleraar Organisatiekunde, Technische Universiteit Eindhoven
Hoe kun je bureaucratisch en hiërarchisch leidinggeven verder afbouwen? Hoe kun je professionals zodanig faciliteren dat ze nog beter worden in de uitoefening van hun vak? Hoe kun je vakmensen een gevoel van eigenaarschap geven (en ze daarvan laten genieten)? Watze Hepkema geeft de antwoorden:…
Fieke van Deutekom, bestuurder Kalorama
De regie weer teruggeven aan de vakmensen vraagt echt om een fundamentele paradigmashift in gedrag en besturing. Watze Hepkema beschrijft die paradigmashift treffend, met veel praktische handvatten en in een vlotte schrijfstijl.
Henriëtte Bertels, bestuurder Cardia
Ik gun het ook andere organisaties om aan de slag te gaan met de organisatieprincipes, die Watze in dit boek op een aansprekende manier toelicht. Door deze principes zelf als management en staf toe te passen ontstaan er haast ongemerkt fundamentele veranderingen in de dynamiek…
J. Lamme
Tegelwijsheid in een lekker leesbaar boek door Watze Hepkema van Bosman & Vos, mijn oud werkgever. In één keer uitgelezen: leestip!Managementboek.nl wil deze recensie alleen delen als ik sterren uitdeel. Een klein barstje in een WC tegel? Maar daar zijn ze dan: de volle 5 sterren.
A. Poolen - van den Brink
In dit boek laat Watze Hepkema zien, hoe je kunt organiseren op basis van eigenaarschap en wat dat met mensen doet. Alles op dit gebied wordt mooi in context bij elkaar gebracht. Het is theoretisch onderbouwd, maar vooral ook erg praktisch en gemakkelijk leesbaar.
D. den Tuinder
Ik heb het boek in een keer uitgelezen. Rake en helaas herkenbare voorbeelden van hoe we het in de praktijk met de beste bedoelingen niet goed doen. En praktische handvatten om dit te veranderen, ook op kleine schaal.
J.J. Visser
Watze Hepkema geeft in het boek heldere principes en sleutels voor organiseren op basis van eigenaarschap. Hij geeft bovendien inzicht in welke gedragingen, structuren en sturing behulpzaam zijn om eigenaarschap daadwerkelijk te faciliteren, voorbij de beste intenties.
Gise Straatsma
“Heel prettig en inspirerend om te lezen. Het boek doet recht aan de complexiteit en weerbarstigheid van de praktijk en biedt tegelijkertijd een overzichtelijke kapstok met heel praktische handvaten die hun waarde bewezen hebben in de praktijk en theoretisch goed zijn onderbouwd.Een heel relevant, actueel…